Asertivita v praxi: Jak na emoční upíry

Asertivita a emoční upíři…

Emoční upíři jsou lidé, kteří se tváří bezmocně, nešťastně, utrápeně, naštvaně. Nechtějí přijmout odpovědnost za svůj život a příčiny své nespokojenosti vidí v druzích, ve světě – ne v sobě. Jsou o svých problémech schopni hovořit desítky minut a taková konverzace bývá velmi nevyvážená – ke slovu se dostanete výjimečně a rozhovor končíte vyčerpaní, bez energie. Upíři berou, ale nedávají zpět.

Emoční upíří baží po lidech, kteří jsou empatičtí, chtějí druhým pomoci, nemají rádi konfrontaci a napětí ve vztazích. Ti jsou pro ně skvělými komunikačními partnery – protože, ačkoliv jim komunikace není příjemná, málokdy se ozvou.

Nefunkční přístup – chybějící asertivita

Pokud máte ve své blízkosti emočního upírá, vždy se zvědomujte, že nejste zodpovědní za jeho neštěstí. Časově a energeticky náročné je přejímání odpovědnosti za pocity upíra a jeho současnou situaci. Pokud se snažíte za každou cenu pomoci, nabízíte mu rady, tipy, vždy mu nasloucháte, budete posilovat komunikační návyk upíra: „Tento člověk mě vždy vyslechne, s ním můžu kdykoliv trápení sdílet.“ Otázkou ale je: „Nakolik jsou naplněné Vaše potřeby? Chcete opravdu trávit čas s tímto člověkem a v tomto průběhu rozhovoru?“

Jak na upíra reagovat? Asertivita v praxi

Pokud chcete zůstat s upírem v kontaktu a existuje možnost, že si nevyváženost komunikace druhý neuvědomuje, je důležité vyjádřit své potřeby. Podívejte se na video níže.

Radka se nejdříve:

  1. Na upírku Olgu empaticky naladila, vyjádřila jí pochopení. Obecně v komunikaci platí, že když druhému ukážete, že se snažíte porozumět jeho potížím, buduje se mezi vámi propojení a vzájemná ochota se dohodnout. Výborně fungují parafráze a empatické reakce („Vnímáš jako nespravedlivé, že děláte více za méně peněž.“ / „To je asi vyčerpávající, viď?“). Kolikrát nejsou důležitá slova, která použijete, ale napojení na partnera a pozornost, kterou mu věnujete.
  2. Klíčové je nesoudit, nehodnotit, neposkytovat nevyžádané rady: „Ty si pořád jenom stěžuješ. To se nedá poslouchat. Místo řečí zkus něco změnit. To musíš zajít na kontrolu… A zkoušela jsi cvičit? atd.“ Podobný způsob komunikace druhého většinou rozladí a budˇ se komunikace  naruší nebo zvrhne v hádku.
  3. Následně Radka Olgu přerušila, řekla jí, jak se cítí a navrhla změnu tématu. Může se totiž stát, že si daný upír neuvědomuje, že je pro vás jeho vyprávění vyčerpávají. Rozhodně techniku vyzkoušejte, pokud je pro Vás komunikační partner důležitý, chcete s ním zůstat v kontaktu, ale komunikovat jinak. Pokud druhému neřeknete, jak se v komunikaci cítíte, je to vůči němu nefér. Druzí nám nevidí do hlavy, a nemusí tak pochopit, že nám jejich komunikační styl nevyhovuje.
  4. Pozor na obranný mechanismus racionalizace – pokud nemáte rádi napětí ve vztazích a vidinu možného konfliktu, může Vám být představa výše uvedené komunikační techniky nepříjemná („Co když se naštve, když mu řeknu, jak se cítím?“). Mohou Vás následně napadat myšlenky typu: „Ani nemá smysl mu cokoliv říkat, stejně se nezmění. A vždyť se přece potřebuje jenom vypovídat. Za chvilku odcházím, pár minut mu můžu věnovat.“. Jedná se o projevy obranného mechanismu „racionalizace“, který nás chrání před možnými obtížemi (= potenciální konfrontací s upírem). Omluvíme si svoji pasivitu – druhému ale nedáme šanci komunikaci změnit.

A co když nechci s upírem komunikovat?

Výše popsaný postup je vhodný u upíra, se kterým nechcete kontakt přerušit. Jsou ale lidé, kteří Vám opravdu nedávají nic zpět. A ani si neumíte představit, že někdy budou. V takovém případě se rozhodněte, jestli s dotyčným vůbec chcete v kontaktu pokračovat. Toto rozhodnutí Vám pomůže zareagovat v momentě, kdy upír projeví o komunikaci zájem: Upír: „Zajdeme na kávu?“ Vaše reakce „Dnes ne, nehodí se mi to.“ /  Upír: „To bys nevěřila, co mi zase řekl….“ Vaše reakce „Teď nemůžu, potřebuju dokončit tento úkol.“

Je užitečné mít na paměti, že se můžeme rozhodnout, s kým trávíme čas. Vyhněme se syndromu poslušného chlapečka/holčičky, kteří na požadavek druhých reagují souhlasně, i když jim nevyhovuje.

Dejte si pozor, s kým se často stýkáte. Tito nejbližší nás totiž velmi ovlivňují. Obklopte se lidmi, kteří Vás inspirují, vracejí Vám energii, je Vám s nimi dobře.

Otázky na závěr

Jaké máte kolem sebe emoční upíry? Kdybyste mohl/a zrušit kontakt s některými lidmi, s kým by to bylo?

Zajímá Vás, jak řešit různé obtížné komunikační situace v soukromí i práci, abyste s druhým i přesto udrželi a vytvářeli oboustraně spokojený vztah? Pokud chcete získat praktické nástroje a tipy k asertivní komunikaci, přijďte na jednodenní školení: Asertivita a zvládání obtížných komunikačních situací

Pokud byste chtěli probrat oblast komunikace ještě více do hloubky, naučit se zvládat své emoce a posílit sebevědomí přijďte na víkedový seminář: Zvládání emocí a asertivita ve vztazích

Pokud si přejete ode mě a od Radky dostávat inspiraci, přihlašte se k odběru našeho newsletteru, získáte zdarma kvalitní e-book na zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření 

Chci se přihlásit

Ať se Vám daří udržet v komunikace Vaše hranice!

Olga