Pozice vnímání je technika, která nám může pomoci lépe pochopit druhého člověka a získat inspiraci pro řešení dané situace. Dá se využít:
- když nás druhý člověk rozčiluje a my s ním potřebujeme komunikovat;
- při emočně klidné situaci, ve které by nám ale znalost motivů a lepší pochopení komunikačního partnera pomohlo (např. při vyjednání).
Ráda v této technice pracuji s prostorem, do kterého umísťuji jednotlivé pozice (role). Dá se ale využít i při sezení na jednom místě, jenom se v představě do rolí vžívám.
Používáme celkem 4 role: já, komunikační partner, objektivní pozorovatel a pozici nadhledu.
Já = Vaše role; jakmile jste na této pozici, přemýšlíte o sobě, vnímáte své emoce, potřeby.
Partner = protistrana; když stojíte na této pozici, už nejste Vy, ale stáváte se protistranou. Snažíte se stát jako protistrana, tvářit se tak. Na této pozici pracujete s vhledy a intuicí. Nesnažte se to vymyslet – spíše sledujte, jaké myšlenky a emoce přichází. Snažíte se pochopit motivaci protistrany a její situaci. Jedním z cílů je také vnímat pozitivní úmysl protistrany, abyste ztlumili vlastní negativní emoce. Každý z nás má pro své chování pozitivní úmysl, i když tomu tak není z Vašeho pohledu.
Pozorovatel = objektivní člověk, který danou situaci pozoruje z odstupu. Z této pozice si poskytujete cenné rady.
Nadhled = Vaše role, ale z odstupu – časového nebo prostorového. Vnímáte důležitost situace pro Váš život. Můžete si z nadhledu poskytnout inspiraci, rady.
Níže si dané role více přiblížíme na konkrétním příkladu: Jitka a Petra
Kolegyně Jitka má dobrou kamarádku Petru, kterou zná už 10 let. S Petrou je vždy zábava, prožily společně už mnoho fajn výletů i relaxačních víkendů, často si telefonují či zajdou na kávu. Petra je prostě fajn holka, se kterou Jitka ráda tráví svůj čas. Jitka a Petra se rozhodly jet společně na další dovolenou, shodly se na místě i termínu, Jitka zaplatila zálohu a těšila se, že si týden společně parádně užijí. Dva dny před odjezdem přišla Jitce SMS od Petry: Ahoj Jitko, dovča mi nevyjde. Užij si to tam.
Jitka zírá na SMS, nemůže uvěřit tomu, co čte. Hlavou se jí rojí myšlenky: Co si to ta Petra dovoluje? To je snad nějaká blbá sranda, ne? Co to má být? Rušení SMS? A to mám jet snad sama?
Tlak stoupá, krev se vře, Jitka má sto chutí Petře okamžitě zavolat a „vyříkat si to s ní“. Ví ale, jak emoce fungují. Proto se zastaví, nadechne se, pozoruje si chvilku, jak se jí vztek projevuje v těle – vnímá zrychlený dech, chvění, tlak v hlavě. Mezitím se trochu uklidní a řekne si, že ještě chvilku počká, než Petře zavolá. Jde na procházku se psem a snaží se na SMS nemyslet, aportuje, honí se s pejskem, snaží se užít západ slunce. Vrací se domů s čerstvější hlavou. Sice se stále zlobí, ale už je klidnější. Před rozhovorem si jde ještě vyzkoušet techniku Pozice vnímání. Na čtyři papírky napíše: já, Petra, pozorovatel a nadhled. Papírky umístí do prostoru v bytě tak, jak to pocitově vnímá (papír s nápisem dané pozice nám pomáhá lépe se do dané role vžít – když na něj vstoupíme, stáváme se danou osobou).
Já
Jitka nejdříve vstupuje na papírek s nápisem „Já“. Otočí se směrem k papírku „Petra“ a vnímá, co se jí honí hlavou – jaké myšlenky a co by Petře chtěla říct. Také vnímá své emoce, napětí v těle. Vystupuje z pozice, separuje se (protřepe ruce, vrací se hlavou zpět do přítomného okamžiku) a přechází k druhé pozici „Petra“.
Partner
Stoupá si na papírek „Petra“ a v tento moment přestává být Jitkou a stává se Petrou. Snaží se mít postoj jako Petra, vnímat její tělesnou konstituci, jak se tváří, používat stejné výrazy atd. Otáčí se směrem k papírku „Já“ a představuje si na tomto místě Jitku. Co vnímá? Co cítí? Proč k této situaci s dovolenou došlo? Jaký měla Petra pozitivní úmysl? Jitku na pozici „Petra“ napadá: „Mám Jitku ráda… ale mám toho strašně moc v práci a nemám na dovolenou ani pomyšlení. Je mi hodně nepříjemné to Jitce rušit, nevím, jak jí to říct jinak. Však ona je Jitka samostatná, ona to zvládne.“ Jitka vystupuje z pozice, dělá si separátor a přechází do pozice pozorovatele.
Pozorovatel
Jitka stojí na papírku pozorovatele, který má na „Petru“ i „Jitku“ dobrý výhled. V roli nezávislého pozorovatele, který Jitku a Petru pozoruje, se ptá – jaký mají mezi sebou Jitka a Petra vztah? Co se mezi nimi děje? Co by Jitce v této situaci pomohlo? Co bych jí mohl poradit? Pozorovatele napadá: Jitka a Petra se mají rády a mají toho už spoustu za sebou. Obě jsou velmi emočně založené a někdy reagují impulzivně. Pozorovatel Jitce radí, aby Petře zavolala a bez vyčítání zjistila, co se děje.
Separátor a přechod na pozici nadhledu.
Nadhled
Jakmile si Jitka stoupá na tuto pozici, dostává se do nadhledu. Může si zde představit, že se dívá na situaci z časového odstupu (např. o 10 let starší) nebo prostorového odstupu (z vesmíru). Zaměřuje se na důležitost této situace z jiné perspektivy a hledá také další možnosti, jak se k situaci postavit. Jitku napadá, že by ráda tuto situaci vyřešila tak, aby zůstaly s Petrou kamarádky. I z nadhledu vidí, že je pro ni Petra důležitá a vždy jí v různých nepříjemných situacích pomohla. Nerada by o ni přišla. Navíc jí ještě nikdy takto na poslední chvíli dovolenou nezrušila. Jasněji cítí, že má k tomu, aby mohla udělat závěr, málo informací.
Separátor a přechod na pozici „Já“.
Jitka se vrací zpět na pozici „Já“. Znovu se otočí směrem k „Petře“ a sleduje, jestli se změnilo její vnímání Petry a celé situace. Jasně vnímá, že už není vzteklá, spíše zmatená a rozčarovaná a má chuť zjistit, co se stalo.
Separátor.
Po této technice volá Jitka Petře. Petra je na druhé lince velmi zkroušená, omlouvá se Jitce i za SMS, že byla stručná. Říká jí, že svojí část zálohy zaplatí a že jí to je líto. Vysvětluje Jitce, že měl bratr autonehodu a že ji poprosila švagrová, ať si k sobě na týden vezme děti, že je nikdo jiný nemůže pohlídat. Nemůže tedy s Jitkou na dovolenou.
Technika „pozice vnímání“ Vám pomůže prohloubit pochopení druhého člověka, načerpat inspiraci pro řešení dané situace, uvědomit si její důležitost pro Váš život. Ne vždy přijdete v roli partnera na pravý důvod chování protistrany. Ve výsledku se však rozbouřené emoce zklidní a Vy můžete situaci vyřešit s jasnější myslí.
Mějte se pěkně!
Olga
Chcete reakce na manipulaci trénovat? Zajímá Vás, jak řešit různé obtížné komunikační situace? Pokud chcete získat praktické nástroje a tipy k asertivní komunikaci, přijďte na školení:
Asertivita a zvládání obtížných komunikačních situací
Pokud si přejete ode mě a od Radky dostávat inspiraci, přihlašte se k odběru našeho newsletteru, získáte zdarma kvalitní e-book na zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření