6.5.2018

Emoční mapa

Zmapujte své spouštěče, myšlenky, emoce a tělesné reakce

Základem práce s emocemi je jejich uvědomění a pojmenování. Pokud emoce zaregistrujete už v jejich počátku, můžete je také lépe regulovat a získat tak čas před nevhodnou (automatickou) reakcí. Když si dokážete říct, co vlastně prožíváte, oslabuje se celková emoční nálož.

Nesnažte se své emoce potlačovat a popírat. Kde je odpor, to přetrvává. Přijměte je, pozorujte je.  Jak přijdou, tak odejdou. Emoce jsou cenným signálem, přináší nám informace, které jsou důležité např. při rozhodování. Smutek i radost, láska a nenávist, vztek i klid jsou přirozené emoce, bez kterých by se nám těžko žilo.

Někdy je náročné si uvědomit, jakou emoci v tento moment cítíte – je to v pořádku. Často si nebýváme svých emocí vědomi, protože na ně nemáme zaměřenou pozornost. Někdy jsou emoce na sobě navrstvené jako sendvič: začínáte vztekem, pod ním zjistíte, že je bezmoc a na dně třeba leží strach. Časem si vše začnete uvědomovat, a tím výrazně posílíte vlastní moc nad prožíváním svých emocí.

Důležité je také poznat své spouštěče, tedy situace, člověka, reakce druhého atd., které ve vás emoční reakce nastartují. V momentě, kdy znáte své spouštěče, daří se vám lépe sledovat danou emoci již v počátku a můžete si déle uchovat racionální myšlení. Případně můžete svým spouštěčům předcházet (např. raději pojedu do práce metrem než autem v době dopravní špičky, která ve mně vyvolává vztek).

Vytvořte si svou mapu emocí. Pomůže vám ujasnit si, jaké emoce, v jaké podobě a jak často je prožíváte. Jakmile máte ve svém emočním prožívání jasněji, můžete se svými emocemi lépe pracovat.

Mapu emocí si můžete stáhnout zde: Mapa emoci

Další praktické tipy jak pracovat s myšlenkami a emocemi se můžete dozvědět: