Jak asertivně sdělit druhému člověku něco nepříjemného a citlivého

Autorka: Olga Lošťáková, publikováno 8.11.2017 na Forbes.cz

Někdy se v životě můžeme dostat do situací, kdy je potřeba sdělit druhému člověku něco nepříjemného. Mnoho lidí má se sdělováním tohoto typu zpětné vazby potíže. Nechtějí se druhého dotknout, obávají se jeho reakce, neví, jak zpětnou vazbu podat. Klíčové je uvědomění, že tato komunikace je velmi důležitá a potřebná. Mějte na mysli, že otevřenosti si druzí často velmi cenní. Mnohem více než kradmých pohledů a pochichtávání za zády.

Jak tedy zpětnou vazbu u nepříjemných a citlivých témat poskytnout?

Základem je soukromí; přímost a empatie.

Celou situaci popíšu na následujícím příkladu: máte v týmu člověka, který zapáchá potem. Všichni o tom mluví, ale nikdo mu to neřekne. Včera za Vámi přišla kolegyně, jestli byste s tím něco, jako šéf, mohl udělat. Moc se vám do toho nechce.

Nestrkejte hlavu do písku.  Věty typu „Vždyť si to nějak vyříkejte. Jste spolu přece každý den v kanceláři“. „Věřím, že to nějak zvládnete. Co já s tím?“. Pokud budete reagovat tímto způsobem, je pravděpodobné, že Vaše autorita utrpí ztrátu mnoha bodů. A ruku na srdce – kdo jiný by to měl kolegovi říct? Takže – vzhůru do toho!

Co v rozhovoru nedělat:

  • Neútočit. „Víte, co je deodorant? Máte snad rozbitou pračku?
  • Nekroužit nenápadně kolem tématu. „Jak se máte? A co zdraví?“

Jak tedy na to?

  • Požádejte kolegu o chvilku jeho času. Sejděte se v soukromí na místě, kde nebudete vyrušováni.
  • Jděte k věci. „Víš, není mi toto téma příjemné, ale je důležité, abychom to probrali. Všiml jsem si, že jsi poslední dobou cítit potem.“
  • Následně vnímejte reakci protistrany. Může být emotivní. „A to si na mě někdo stěžoval? A co mám asi tak dělat, když to mám vrozené? Nebo se daný člověk uzavře a budete mlčet. A nebo zareaguje racionálně: „Aha, to mi nedošlo. Dám si na to pozor.“
  • V průběhu rozhovoru naslouchejte. Je jedno, jak bude kolega reagovat, důležité je, abyste mu neskákali do řeči. Kolega si může začít stěžovat na zdravotní problémy, osobní potíže atd. Nechte ho říct, co má na srdci a snažte se ho pochopit.
  • Následně hovor uzavřete jasnou dohodou. „Takže jsme domluvení, že si dáš na hygienu pozor? Jsem moc rád, že jsme záležitost probrali.“

Změňte úhel pohledu: neubližujete, ale pomáháte

Pokud se tedy dostanete do podobné situace a nemusí se jednat pouze o pot, ale také o zápach z úst, nevhodné oblékání, příliš výrazný parfém, hlasité telefonování atd., vždy si představte si, jak by bylo Vám, kdyby se o Vás bez Vás říkalo něco nepříjemného, aniž by Vám informaci kdokoliv předal. Pokud zpětnou vazbu podáte citlivě, ulevíte nejen sobě, ale pomůžete také druhému, který o potíži vůbec nemusí vědět.

Ať se Vám daří zvládání obtížných komunikačních situací!

Olga

  Chcete reakce na manipulaci trénovat? Zajímá Vás, jak řešit různé obtížné komunikační situace? Pokud chcete získat praktické nástroje a tipy k asertivní komunikaci, přijďte na školení:

Asertivita a zvládání obtížných komunikačních situací

Pokud si přejete, přihlašte se k odběru našeho newsletteru   [maxbutton id=“3″]