(n)Asertivní Olga – jak neposlat člověka, který se stěžuje, někam

Máte v blízkosti člověka, který si rád stěžuje, nechce přijmout za svůj život zodpovědnost, vnější svět a jiné lidi viní za svoji nespokojenost a neúspěch? Kolikrát po rozhovoru s takovým člověkem odcházíte s polovinou energie.

Jak lidé obvykle na stěžujícího reagují? Snaží se pomoci, naslouchají, hledají řešení, ale jejich nevyžádané rady nemají absolutně žádný účinek. Záměrně říkám „nevyžádané“. Stěžující často nechce pomoci, nevidí cestu ven a pokud do něj investujete energii, je to, jako byste ji vkládali do černé díry. Nepřecházejte ani do agrese: „Ty si pořád jenom stěžuješ. To se nedá poslouchat. Místo řečí zkus něco změnit.“ Podobný způsob komunikace druhého většinou rozladí a budˇ se komunikace naruší nebo zvrhne v hádku.

Pokud máte ve své blízkosti takového člověka, vždy si připomeňte, že nejste zodpovědní za jeho neštěstí a vaší hlavní zodpovědností je nevstoupit do ničivé hry, ze které odejdete se zlomkem energie a s pocitem viny, že jste druhému nepomohli. 

Jaké jsou možnosti reakcí? Podívejte se na video níže: