Emoce pod kontrolou: Jak skloubit Home Office a starost o děti

Emoce pod kontrolou v sociální izolaci

Článek vyšel v magazínu Ona na Idnes.cz

Pokud zůstáváte s dětmi doma v ochraně před coronavirem, plníte v rámci home office své obvyklé pracovní povinnosti a ještě sloužíte jako učitelský dozor, hrozí vám ponorková nemoc, nezvládnuté emoce, napětí a konflikty. Jak tedy nadcházející týdny přežít s dětmi efektivně a v klidu?

Nastavte dohody

Už bylo napsáno mnoho článků, ve kterých je zdůrazňován význam rutiny při pobytu v domácí izolaci. Ta platí jak pro home office, tak pro domácí výuku – pro děti je rutina klíčová a nás dospělé ochrání alespoň částečně před stresem.

Nastavte ji společně tak, aby vám všem vyhovovala, případně vycházejte ze školních návyků dětí – dopoledne úkoly, odpoledne zábava. Když si všichni na nový rytmus zvyknete, odpadnou boje o to, jestli se teď dělají úkoly nebo se potomek může dívat na pohádku.

Zavedení rutiny podpoří, pokud budete dítě oceňovat. Zaměřte pozornost na to, co se daří (např. správné vypočítání příkladu, úklid po chemickém experimentu, samostatná příprav svačiny atd.) a oceňte to. Vyhněte se častému kritizování. Pozitivní zpětná vazba by měla převažovat, ať posilujete vzájemný vztah. Jde jen o to fungující momenty zaznamenat.

Praktický tip: domluvte se, kdy vás dítě může při práci vyrušit. Opakované: „Tati… Mami…“, když dopisujete důležitý email, může vést zbytečně ke zvýšenému hlasu nebo k pohlavku. Dobře poslouží např. jednoduchý signalizační systém: „Pokud je na monitoru růžový papírek, tak mě prosím neruš.“

Emoce v papiňáku

Stres se kumuluje a následně ovlivňuje naše emoce a jednání. Máte práce až nad hlavu, nemáte na ni kvůli k dětem doma klid, kdesi v pozadí vnímáte velkou nejistotu ohledně dalšího vývoje situace a do toho vám dítě už po třetí nese písanku a vy ho po čtvrté upozorňujete na tu stejnou chybu.

Těžce dýcháte (a není to coronavirem), před očima vidíte rudo (a není to červánky). Máte chuť zařvat. Uvědomte si, že jste naštvaní – zhluboka se nadechněte a vydechněte. Řekněte dítěti, že to vyřešíte později. Odveďte pozornost jinam, jděte na záchod, napít se atd. A až když se uklidníte (a nebo klidně až další den) se k úkolu vraťte.

Pro efektivní zvládání emocí je důležité si uvědomit, že všichni doma procházíte zátěžovou situací a ta emočně vyhrocené situace podporuje. Zvlášť v tomto období je proto důležité následovat pravidla psychohygieny, která slouží k celkovému zvýšení životní energie a jako prevence proti pohlcení negativními emocemi. Mezi nástroje psychohygieny patří např. relaxace, meditace, fyzická aktivita, kvalitní jídlo, dobrý spánek a podporující mezilidské vztahy.

Emoce a potřeby – mluvte o nich

Mluvte o svých potřebách a hledejte společně řešení, jak je naplnit. Současnou situaci vnímáme každý přes filtr naší osobnosti. Např. extrovertní jedinci, kteří potřebují hodně stimulů, akce, lidí kolem sebe, mohou v domácí izolaci trpět. Je důležité si tuto potřebu uvědomit a hledat možnosti, jak ji naplnit (video hovory, vytvořit virtuální kavárnu přes Skype nebo Zoom). A stejně tak pro introvertního jedince může být neustálá přítomnost všech členů domácnosti vyčerpávající. O to více bude potřebovat svůj čas v rámci denního programu.

Ulevte si

V různých článcích se objevují doporučení, jak můžete efektivně využít čas v domácí izolaci – uklidit byt, provést opravy, udělat to, na co jste dříve neměli prostor. Ráda bych zdůraznila, že tyto rady jsou pro občany s volným časem. Pokud jste rodiči, kteří kromě home office ještě zadáváte diktáty a vymýšlíte příklady, tak se opravdu večer nesnažte ještě namontovat poličku (pokud tedy po tom ovšem netoužíte). Naopak – hledejte momenty k regeneraci, kdykoliv můžete.

Čerpejte inspiraci online

Senioři často vzpomínají na srpnovou okupaci v roce 1968 a připodobňují ji k současné situaci – pocit nebezpečí, neznáma. Určitě bychom mohli najít mnoho společných bodů, ale také jeden zásadní rozdíl, a tím jsou technologie. Využijte je v současné situaci co nejvíce, třeba při vzdělání dětí. Na internetu najdete zajímavé odkazy.

Nepřenášejte své emoce na druhé

Děti velmi dobře vnímají emoce a celkovou atmosféru. Nejistota v tom, co se děje, může být zdrojem úzkosti. Pokud máte doma předškoláky nebo se potomek sám zajímá o to, co se děje, mluvte otevřeně (a přiměřeně věku) o současné situaci. Zeptejte se nejdříve na to, co už ví. Třeba vás překvapí svými přesnými znalostmi a nebo se dozvíte, že čeká konec světa. A následně uveďte věci na pravou míru.

Nesnižujte emoce dětí. Pokud vám syn řekne, že se bojí, že umřete, tak vhodnou reakcí není: „Ale prosím tě… neboj se…“, ale vyslechnutí, potvrzení toho, že je v pořádku mít strach a ujištění, že děláte společně vše pro to, abyste zůstali zdraví – proto je potřeba si mýt ruce, nosit roušku, udržovat odstup od ostatních lidí a zůstávat co nejvíce doma.

Nepřenášejte na děti své obavy – ať např. v rámci komentování zpráv, v rozhovoru s partnerem či telefonování s příbuznými, zda babička přežije – děti mohou tento strach zvnitřnit.

Vnímejte i to dobré – posilte pozitivní emoce

V emočně náročném období je těžké se zaměřovat na to hezké. Kromě všech negativních událostí se děje ale také mnoho pozitivního – jenom je na tyto momenty nutné zaměřit pozornost.

Napište si proto na konci každého dne alespoň 3 zážitky, situace nebo zkušenosti, za které můžete být tento den vděční. Nemusí se jednat pouze o pozitivní prožitky, ale také o zkušenosti, které pro vás byly přínosné, i přes jejich negativní povahu. Zkuste si cvičení udělat a uvidíte, na kolik dobrých věcí přijdete. Důležité je hledat maličkosti (např. dobrá káva, západ slunce, dítě se naučilo vyjmenovaná slova po b.). A nebo si udělejte rodinný rituál – třeba při večeři zkuste každý z vás pár maličkostí zmínit.

Uvidíte sami, jak toto cvičení dokáže vnést pozitivní emoce do náročného dne a uzavřít ho v příjemném duchu. Dělejte to aspoň měsíc, stačí 3 minuty denně a zjistíte, že se vaše mysl nastaví i na vnímání pozitivních prožitků.

Chcete se naučit, jak efektivně ve vztahu vyjadřovat své potřeby? Zajímá Vás, jak řešit různé obtížné komunikační situace? Pokud chcete získat praktické nástroje a tipy k asertivní komunikaci, přijďte na školení:

Asertivita a zvládání obtížných komunikačních situací

Ať toto období zvládnete ve zdraví a v pohodě!

Olga

Pokud si přejete, přihlašte se k odběru našeho newsletteru [maxbutton id=”3″]