Návod 2. část. Naučte se ovládat Alfa vlny

Máte za sebou první týden (teda doufám :-)), kdy jste poslouchali každý den nahrávku s relaxačním cvičením.

Základy pro práci s Alfa vlnami a podrobné instrukce pro první týden najdete v článku: Návod 1. část.

Shrnutí:

  1. První týden – poslouchat nahrávku a přitom relaxovat (cca 15 minut)
  2. Druhý týden – nahrát vlastní text a přitom relaxovat (cca 15 minut)
  3. Třetí týden – relaxovat bez nahrávky (cca 15 minut)
  4. Další týdny – pokračovat v relaxacích

Kontraindikace: Alkohol a jiné návykové látky. Při psychiatrických onemocněních nutná konzultace s lékařem.

Od čtvrtého týdne už to ale umíte. Víte a cítíte jaké to je, být v Alfě. Váš relaxovaný stav se bude prohlubovat. Budete se do něj dostávat rychleji. Jenom připomínám, že je důležité odpočítávání 10-1 pro vstup a 1-5 pro výstup. Tím si děláte „kotvu“ pro další práci a rychlejší navození Alfy. Pokud relaxujete stále ve stejné poloze (v leže, v sedě, ve stoje), vytváříte si pro tento stav i „tělesnou kotvu“. Kotvit Alfu samozřejmě můžete i na cokoli jiného např. barvy, jednoduché věty, atd. Já používám čísla. Asi jsem tak trochu „číslo“ :-).

Cílem je přenést stav klidu a uvolnění do běžného života. 

Více se o hladině Alfa můžete dočíst zde Můžete také navštívit můj jednodenní prezenční kurz Alfa stav a jeho využití v práci i v soukromí.

Text relaxace (Zdroj: Radka Loja, Olga Loštáková: Jak získat úspěch klid a vyrovnanost v hektické současnosti, Grada 2017)

  1. Zaujměte pohodlnou polohu, zavřete oči. Uvolněte se a několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Dýchejte pomalu, hluboce a bez úsilí s každým výdechem se Vaše uvolnění prohlubuje.
  2. Nyní si v duchu počítejte od 10 do 1, s každým nádechem a výdechem se Vaše celkové uvolnění prohlubuje a vstupujete do stále hlubších hladin svého vědomí.
  3. Nejprve soustřeďte svoji pozornost na temeno a zadní část hlavy. Začnete vnímat jemné chvění a pocit tepla. Tento pocit podpořte představou. Představte si, jak by měl vypadat. Představte si, že chvění a teplo skutečně cítíte. Nyní uvolněte a propusťte veškeré napětí z těchto částí hlavy a vnímejte stav hlubokého uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  4. Nyní přenesete pozornost na své čelo. Začnete vnímat jemné chvění a pocit tepla. Tento pocit podpořte představou. Představte si, jak by měl vypadat. Představte si, že chvění a teplo skutečně cítíte. Uvolněte a propusťte veškeré napětí z této části hlavy. Vnímejte stav hlubokého uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  5. Soustřeďte se na svá oční víčka a tkáň okolo očí. Začnete vnímat jemné chvění a pocit tepla. Uvolněte a propusťte veškeré napětí z této části hlavy. Vnímejte stav hlubokého uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  6. Nyní přeneste pozornost na svůj nos, tváře, rty a bradu. Začnete vnímat jemné chvění a pocit tepla. Uvolněte a propusťte veškeré napětí z těchto částí hlavy. Vnímejte stav hlubokého uvolnění. Toto u volnění se stále více prohlubuje.
  7. Nyní se soustřeďte na svůj krk. Cítíte v této oblasti jemné chvění a pocit tepla. Uvolněte veškeré napětí ze svého krku, včetně vnitřních orgánů, které se zde nacházejí. Vnímejte stav hluboké uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  8. Přeneste svou pozornost na svá ramena. Uvědomte si, jak se oblečení dotýká Vašich ramen. Cítíte teplo a jemné chvění v této oblasti. Uvolněte veškeré napětí ze svých ramen. Vnímejte stav hluboké uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  9. Nyní se soustřeďte na své ruce od ramen až po konečky prstů. Cítíte ve svých rukách jemné chvění a pocit tepla. Nejprve uvolněte a propusťte napětí ze své levé ruky – prsty, dlaň, zápěstí, předloktí, loket, nadloktí, uvolněte ji až k rameni. Vaše levá ruka je uvolněná. Toto uvolnění se stále více prohlubuje. Nyní uvolněte a propusťte napětí ze své pravé ruku – prsty, dlaň, zápěstí, předloktí, loket, nadloktí, uvolněte ji až k rameni. Vaše pravá ruka je uvolněná. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  10. Soustřeďte se na svá záda. Uvědomte si, jak se oblečení dotýká vašich zad. Cítíte teplo a chvění v této oblasti. Propusťte veškeré napětí ze svých zad, včetně vnitřních orgánů, které se zde nacházejí. Vnímejte hluboké uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  11. Nyní přeneste pozornost na svůj hrudník. Vnímejte, jak se oblečení dotýká této části těla. Cítíte teplo a chvění v této oblasti. Propusťte veškeré napětí ze svého hrudníku, včetně vnitřních orgánů, které se zde nacházejí. Vnímejte hluboké uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  12. Soustřeďte se na své břicho. Vnímejte, jak se oblečení dotýká této části těla. Cítíte teplo a chvění v této oblasti. Propusťte veškeré napětí ze svého břicha, včetně vnitřních orgánů, které se zde nacházejí. Vnímejte hluboké uvolnění. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  13. Nyní se soustřeďte do oblasti své pánve. Vnímejte, jak se oblečení dotýká této části těla. Cítíte teplo a chvění v této oblasti. Propusťte veškeré napětí ze své pánve a vnitřních orgánu, které se zde nacházejí. Vnímejte hluboké uvolnění. Toto uvolnění stále více prohlubuje.
  14. Nyní přeneste pozornost do svých nohou, od stehen až po chodidla. Cítíte ve svých nohách teplo a jemné chvění. Nejprve uvolněte a propusťte napětí ze své levé nohy – stehno, koleno, lýtko, kotník, chodidlo. Cítíte, jak se celá levá noha uvolňuje a vytrácí se z ní veškeré napětí. Nyní uvolněte a propusťte napětí ze své pravé nohy – stehno, koleno, lýtko, kotník, chodidlo. Cítíte, jak se celá pravá noha uvolňuje a vytrácí se z ní veškeré napětí. Vaše nohy jsou uvolněné. Toto uvolnění se stále více prohlubuje.
  15. Pozorujte, jak se celým vaším tělem rozlévá pocit uvolnění. Celé Vaše tělo je dokonale uvolněné. Ještě chvilku klidně dýchejte a potom vystupte z relaxovaného stavu odpočítáváním od 1 do 5. V duchu si řekněte „Budu počítat od 1 do 5. Až dosáhnu čísla 5, otevřu oči, budu úplně vzhůru a budu se cítit lépe než před tím. U čísla 5 otevřete oči a v duchu si řekněte: „Jsem úplně vzhůru a cítím se lépe než před tím. A tak to je.”

Až si budete cvičení nahrávat, klidně si tykejte. Pokud se přeřeknete, nevadí – při relaxaci to pravděpodobně vůbec nebudete vnímat. Odhoďte (aspoň na chvíli) svůj perfekcionismus. Pokud se Vám ze začátku bude Váš vlastní hlas zdát divný, je to v pořádku. Běžně totiž vlastní hlas slyšíte zevnitř, teď ho uslyšíte zvenku, tak jak ho běžně slyší druzí.

Nebojte se, máte krásný hlas. Udělejte další krůček k přijetí sebe samého.

Radka

Pokud si přejete, přihlašte se k odběru našeho newsletteru Zde