Konflikt a 5 možných přístupů k němu
Abychom dokázali s druhými konstruktivně komunikovat, je užitečné prozkoumat, jak obvykle přistupujeme k náročným komunikačním situacím. Projdeme společně pět standardních přístupů – některé jsou funkční a některé nám umí cestu k dohodě výrazně blokovat. Při čtení článku se zkuste zamyslet nad tím, v jakých situacích a s jakými lidmi, se ve Vás zvířata, která za chvilku popíšu, probouzí.
Svislá osa (viz obrázek výše) představuje Vaše zaměření na dosažení Vašeho cíle. Vodorovná osa vyjadřuje důležitost udržení vztahu s druhým.
Konflikt: Lev jako zabiják vztahu (výhra – prohra)
Vlevo nahoře číhá lev. Snaží se dosáhnout svého cíle a je mu poměrně jedno, nakolik vztah s druhým člověkem udrží. Pokud to tedy s komunikačním partnerem nejde po dobrém, tak to půjde po zlém. Pro naplnění svých potřeb často využívá manipulaci a agresivní komunikaci – zastrašování, vyvolávání pocitu viny, hodnocení, interpretaci, popírá realitu a potřeby druhého, zavaluje argumenty, překrucuje informace, ale také umí ve svém zájmu lichotit. V krátkodobém horizontu bývá tento styl efektivní, ale z dlouhodobého hlediska narušuje důvěru a vztah s druhým.
Pracovní příklad lva v práci
Podívejte se na situaci, kdy lev Honza komunikuje s kolegou:
Honza (lev): „Ahoj, Pavle, můžeš mi prosím zpracovat tenhle report?“
Pavel: „Moc rád, ale já to už nedělám… má to na starosti Tomáš.“
Honza (lev): „No, to já vím…ale hoří to, já dělám teď na prioritním úkolu a ty jsi jediný, kdo mi může pomoct.“
Pavel: „Rád bych ti pomohl, ale mám toho taky hrozně moc… Šéf po mně teď chce jednu šílenou zprávu, nevím si s tím rady… je mi to líto.“
Honza (lev): „Jo jasně, všichni jsme přetížený… Hele, řeknu ti to takhle – když to nebude, tak z toho bude průšvih. A jestli to nebude, tak od toho dávám ruce pryč. Ty to máš hned hotový a určitě bys nechtěl, aby šéf zuřil, ne? Navíc, jsme přece kámoši… Nedělej drahoty, snad si tady nemusím klekat na kolena, ne? Tak – kdy mi to pošleš?“
Pavel. „Tak mi to sem dej.“
Lev doma
Manželka (lvice): „Miláčku, co kdybychom zašli dnes večer do kina?“
Manžel: „Dneska ne, jsem hrozně unavený. Omlouvám se, zlatíčko.“
Manželka (lvice): „Aha… víš, já jsem se celý den těšila, že si spolu užijeme pěkný večer. Už dlouho jsme nikdy nebyli.“
Manžel: „Já vím… tak půjdeme jindy. Opravdu toho mám dneska dost. Nezlob se prosím.“
Manželka (lvice): „Takže se chceš koukat na televizi? A já mám připravit večeři a pivo? Jako každý večer?“
Manžel: „No… to bys byla hodná…“
Manželka (lvice): „Tak na to jsem ti dobrá, vid´? Ale abys také jednou myslel na mě, co by mně udělalo radost, tak to tě ani nenapadne, co?“
Manžel: „Ale…“
Manželka (lvice): „Co ale? Chceš vymyslet nějakou trapnou výmluvu, proč už si mě nevážíš tak jako dřív? Jak myslíš, že se cítím, když pořád mluvíš o tom, jak jsi unavený? A já snad unavená nejsem? Kdy jsme byli naposled spolu někde venku? Nevzpomeneš si, viď?“
Manžel: „No… tak jestli opravdu chceš do kina, tak já si dám kafe a můžeme jít…“
Manželka (lvice): „Takže najednou to jde? A proč to nešlo před minutou? Proč se musím vždy rozčílit, abys něco udělal i pro mě?“
Manžel: „Miláčku, nezlob se…já si to kafe dám v kině… obleč se a půjdeme…“
Manželka (lvice): „Ach jo… tak jdeme… ale film vybírám já.“
Pokud lev nedokáže dosáhnout svého, prožívá obrovskou frustraci a vztek. Následně svůj tlak stupňuje a když i přesto nedokáže dosáhnout svého, neúspěch těžce nese a má tendenci se mstít a vyrovnat skóre.
Konflikt: Pomazlete se s medvídkem
V předchozích ukázkách jste mohli jako komunikačního partnera lva vidět medvídka, jehož cílem je hlavně zachovat vztah. Touží být druhými přijat, pochopený a oblíbený. Medvídek se v komunikaci často omlouvá, vysvětluje, souhlasí i s tím, co mu nevyhovuje, těžko vyjadřuje svůj názor zvláště ten nesouhlasný a konfliktům se vyhýbá. Své potřeby vnímá jako méně důležité než potřeby druhého. Často využívá obranný mechanismus racionalizace – v duchu si vysvětlí a ospravedlní, proč by měl druhému vyjít vstříc. Často ale prožívá bezmoc, frustraci i vztek. Následně, aby si ulevil, mluví o nepříjemné situaci ne s komunikačním partnerem, ale s ostatními a hledá spojence.
Konflikt: Hledáte šneka? Ten tu není
Šnečí styl se řídí heslem – kdo nic nedělá, nic nezkazí Pokud tento styl využíváte a ocitáte se v nepříjemné situaci, budete se z ní snažit stáhnout. Třeba Vám na poradě vadí, že je rozvláčná, ale nic neřeknete. Nebo dostanete nepříjemný email, na který je pro vás náročné odpovědět, tak jeho vyřízení odkládáte. A nebo po vás někdo chce něco, do čeho se vám nechce, tak čekáte a doufáte, že to nějak vyhnije. Někdy se šnek opravdu nepříjemnému vyhne, ale v mnoha situacích se z doutnající potíže stane požár.
Konflikt: Jaká zvířata pomáhají spolupráci?
Ideální je, když se naučíte používat soví přístup. Sova je asertivní – vnímá svoje potřeby i potřeby druhého, umí pracovat se svými emocemi i emocemi komunikačního partnera a je zaměřená na hledání oboustranně výhodného řešení.
Komunikační situace samozřejmě nebývají vždy jednoduché a někdy je obtížné dosáhnout sovího řešení. Když nedokážete v daný moment propojit své cíle a potřeby druhého, snažte se alespoň o liščí kompromis – setkat se s druhým v půli cesty.
V našem blogu „Asertivita a komunikace“ najdete články, jak v rozličných obtížných komunikačních situacích dospět k sovímu či alespoň liščímu řešení. A nebo přijďte na kurz Asertivita a zvládání obtížných komunikačních situací a najděte konstruktivní řešení přímo Vašich náročných situací.
Ať se Vám v komunikaci daří rozpoznat zvířata (Vaše i druhého) a zvolit vhodný přístup vedoucí k naplnění cíle i udržení vztahu!
Olga
Pokud si přejete ode mě a od Radky dostávat inspiraci, přihlašte se k odběru našeho newsletteru, získáte zdarma kvalitní e-book na zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření
Chci se přihlásit