Je stres opravdu nepřítel?

Odbornice v oblasti zdraví a odolnosti psycholožka Kelly McGonigal původně léčila stres jako negativní stav, který má řadu škodlivých účinků. Na základě nejnovějších výzkumů stresu však zjistila, že lidé, na které má stres negativní účinky, zároveň věří, že stres je škodlivý. Pokud ale daný člověk vnímá stres jako přirozený a nápomocný, negativní vliv stresu se výrazně snižuje (např. cévy zůstanou relaxované a fyzická odpověď organismu odpovídá reakci, která probíhá při prožívání odvahy).

Dalším zajímavým zjištěním je, že stres nás podporuje v udržování vztahů s druhými lidmidíky vylučování oxytocinu (neboli „mazlícího“ hormonu). A oxytocin následně chrání naše srdce před škodlivými účinky stresu. Pokud se tedy propojíme s druhými lidmi a jsme jim nápomocní, výrazně snížíme riziko stresových onemocnění.

Klíčová myšlenka: změňte nastavení své mysli. Vnímejte stresovou reakci jako užitečnou. Pokud tedy budete cítit zrychlené dýchání, řekněte si, že díky němu přijímáte více kyslíku pro Váš mozek. Zrychlený tep umožňuje tělu připravit se na akci. Komunikujte s druhými, pomáhejte jim – zvýšíte tak svoji stresovou odolnost.

Níže se podívejte na video „Jak se (s) přátelit se stresem“.

Video je také dostupné zde: Jak se (s)přátelit se stresem?

Podívejte se na kurzy, které Vám pomohou ke efektivnějšímu zvládání stresu:

Úspěch, klid a vyrovnanost – alfa stav a jeho využití v práci i v soukromí

Štěstí v práci i v soukromí – jak na stres

Jak se nastavit na pozitivní myšlení – triky naší mysli

Zvládání stresu – relaxační techniky, psychohygiena, typologie, syndrom vyhoření